تاثیر مصرف بیش از حد ویتامین E
سمیت ویتامین E نادر است، اما گاهی اوقات دوزهای بالا باعث خطر خونریزی و همچنین ضعف عضلانی، خستگی، حالت تهوع و اسهال میشود. بزرگترین خطر ناشی از سمیت ویتامین(ای)خونریزی است. تشخیص بر اساس علائم فرد است. ویتامین E برای بسیاری از جنبههای سلامت ضروری است. خوشبختانه، معمولاً دریافت مقدار توصیه شده روزانه از این ماده مغذی از طریق غذاهایی که میخورید آسان است. اگر فکر میکنید به اندازه کافی آن را دریافت نمیکنید، با پزشک خود در مورد بهترین مکمل ویتامین(ای) برای خودتان صحبت کنید. به همین دلیل به بررسی تاثیرات مصرف بیش از حد ویتامین E میپردازیم.
این را هم بخوانید: کاهش استرس | چگونه استرس خود را کاهش دهیم؟
نکته:
ویتامین(ای) یک ماده مغذی ضروری است، اما شما فقط به مقدار محدودی به آن نیاز دارید. از آنجایی که این ویتامین محلول در چربی است، در صورت مصرف بیش از حد آن میتواند در بدن شما تجمع پیدا کند. این بدان معناست که حتی بهترین مکمل ویتامین(ای) در صورت مصرف زیاد آن مضر است.

عملکرد و سلامت ویتامین E
ممکن است این تصور را داشته باشید که این ویتامین یک ماده مغذی است، اما این نام در واقع به گروهی از ترکیبات محلول در چربی اشاره دارد. طبق گفته مؤسسه ملی سلامت (NIH)، ویتامین(ای) به عنوان یک آنتیاکسیدان عمل میکند. با این حال، برای پوست، سیستم ایمنی و سیستم قلبی عروقی شما نیز مهم است. علاوه بر این، برای سلامت و عملکرد مداوم سلولهای بدن شما ضروری است.
طبق مطالعهای در ماه مه ۲۰۱۴ در مجله پزشکی دانشگاه سلطان قابوس، هشت شکل طبیعی مختلف از این ویتامین وجود دارد: آلفا، بتا، گاما و دلتا توکوفرول و آلفا، بتا، گاما و دلتا توکوترینول. از بین همه اینها، توکوفرولهای آلفا و گاما به عنوان دو شکل اصلی این ماده مغذی در نظر گرفته میشوند.
بزرگسالان به طور کلی نیاز به مصرف حدود 15 میلیگرم از این ویتامین در هر روز دارند. Harvard Health Publishing میگوید که این معادل حدود ۲۲ واحد بینالمللی (IU) از منابع طبیعی، مانند محصولات غذایی، یا ۳۳ واحد بینالمللی از منابع مصنوعی، مانند مکملها است.
ویتامین(ای) برای مردان و زنان به طور مساوی مفید است. با این حال، زنان اگر قصد شیردهی دارند، باید مقادیر بیشتری (19 میلیگرم) در روز مصرف کنند.
ویتامین E را چگونه دریافت کنیم؟
بسیاری از غذاهایی که معمولاً مصرف میشوند دارای ویتامین(ای) هستند، بنابراین اکثر مردم به مکملهای این ماده مغذی نیاز ندارند. بر اساس مطالعه در مجله پزشکی دانشگاه سلطان قابوس، این ماده مغذی را میتوان به راحتی از روغنهای گیاهی به دست آورد. این چربیهای گیاهی معمولاً حاوی انواع مختلفی از این ویتامین هستند.
اگر با چربیهایی مانند روغن آفتابگردان، گلرنگ یا روغن ذرت غذا بپزید، احتمالاً مقدار قابل توجهی ویتامین(ای) را به تنهایی از این چربیها دریافت خواهید کرد. NIH میگوید که یک قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان 37 درصد از ارزش روزانه توصیه شده برای این ماده مغذی را دارد، در حالی که هر قاشق غذاخوری روغن گلرنگ و ذرت به ترتیب 37 و 13 درصد از ارزش روزانه را دارند.
طبق گفته NIH، شما همچنین میتوانید ویتامین(ای) را از غذاهایی مانند آجیل، دانهها، میوهها و سبزیجات دریافت کنید. میتونی پیدا کنی:
- 49 درصد از ارزش روزانه (DV) در 1 اونس تخمه آفتابگردان بو داده خشک
- 45 درصد از DV در 1 اونس بادام بو داده خشک
- 29 درصد از DV در 1 اونس فندق بو داده خشک
- 19٪ از DV در 2 قاشق غذاخوری کره بادامزمینی
- 15٪ از DV در 1 اونس بادامزمینی بو داده خشک
- 13 درصد از DV در نصف فنجان اسفناج آبپز
- USDA همچنین غذاهایی مانند آووکادو، کدو حلوایی، کیوی، قزل آلای رنگینکمان و میگو را به عنوان غذاهای غنی از ویتامین(ای) توصیه میکند.

کمبود ویتامین E و مکمل ها
کمبود ویتامین(ای) بسیار نادر است. با این حال، NIH و مطالعه در مجله پزشکی دانشگاه سلطان قابوس میگویند که این مشکل میتواند در افرادی رخ دهد که اختلالات سوء جذب مانند بیماری کرون یا بیماریهای ژنتیکی خاص دارند. هنگامی که رخ میدهد، احتمالاً باعث مشکلات عصبی، عضلانی، بینایی و سیستم ایمنی میشود. اگر فکر میکنید ویتامین(ای) کافی از غذاهایی که مصرف میکنید دریافت نمیکنید، ممکن است بخواهید به مصرف یک مکمل فکر کنید. با این حال، مهم است که ابتدا با پزشک یا متخصص تغذیه خود در این مورد صحبت کنید.
مکملهای ویتامین(ای) برای بدن به ندرت مفید در نظر گرفته میشوند. هم NIH و هم مطالعه سپتامبر 2015 در پایگاه دادههای مرورهای سیستماتیک کاکرین، کمبود فوایدی را برای اکثر افرادی که مکملهای این ویتامین را صرف میکنند، گزارش کردهاند. ویتامین(ای) یک ویتامین محلول در چربی است. برخلاف ویتامینهای محلول در آب که از طریق ادرار دفع میشوند، بدن شما این ماده مغذی را ذخیره میکند. این به این معنی است که ویتامین(ای) به ویژه در افراد سالم پتانسیل تشکیل مقادیر زیادی را دارد.
ویتامین(ای) موجود در غذاها جای نگرانی ندارد، اما باید مطمئن شوید که بیش از 1500 واحد بینالمللی در روز از مکملهای طبیعی ویتامین(ای) یا 1100 واحد در روز از مکملهای مصنوعی مصرف نمیکنید. مصرف منظم دوزهای بالای این ویتامین ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را افزایش دهد و حتی از لخته شدن خون پس از آسیب جلوگیری کند. در نهایت، حتی بهترین مکمل ویتامین E در مقادیر زیاد میتواند برای بدن شما مضر باشد.
